slider

فریدا

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی:‌ Frida

فریدا عنوان فیلمی است به کارگردانی جولی تایمور محصول سال ۲۰۰۲ با بازی سلما هایک، آلفرد مولینا و آنتونیو باندراس. این فیلم درباره‌ی زندگی نقاش مکزیکی سورئالیست فریدا کالو است و از رمانی به نام فریدا: زندگی‌نامه‌ای از فریدا کالو (۱۹۸۳) نوشته‌ی هایدن هررا اقتباس شده‌است.

در این فیلم هایک در نقاش فریدا و مولینا در نقش همسرش دیه‌گو ریورا بازی می‌کنند. هایک برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول زن شد و موسیقی فیلم و چهره‌پردازی آن جوایز اسکار آن سال را به دست آوردند.

فیلم درست در زمانی پیش از تصادف اتوبوسی که فریدا سوار آن شده بود، آغاز می‌شود. فریدا دانشجوی هجده‌سالهٔ رشته‌ی پزشکی در این تصادف شدید از ناحیهٔ شانه، سینه، کمر، لگن و پا دچار شکستگی‌های متعدد شد. پدرش برای کمک به بهتر شدنش برای او یک بوم نقاشی خرید تا نقاشی کشیدن را آغاز کند. در فیلم صحنه‌ای که او نقاشی کشیدن را آغاز می‌کند آهسته در صحنه زنده‌ای از زندگی فعلی هنرمند محو می‌شود.

فیلم همچنین جزییات ناکارآمدی رابطه فریدا با هنر مند دیوارنگار، دیه‌گو ریورا، را به تصویر کشیده شده است. وقتی که ریورا به کالو پیشنهاد ازدواج می‌دهد، کالو به او می‌گوید که از او انتظار دارد اگر سرسپرده‌اش نیست، به او وفادار بماند. تشویق و تمجید دیه‌گو از نقاشی‌های او یکی از دلایل ادامه دادن نقاشی برایش بود. پس از ازدواج، ریورا با ارتباط با زنان زیادی به او خیانت می‌کند، در همین حال است که کالو به عنوان یک دوجنسگرا، معشوق/معشوقه‌‌هایی از هر دو جنس برمی‌گزیند،‌ از جمله در یک مورد زنی که با ریورا هم در ارتباط بود.

کالو و ریورا با هم به شهر نیویورک سفر می‌کنند تا رویورا بتواند دیوارنگار “مردی در چهارراه” را در مرکز راک‌فلرنقاشی کند. در حالی که کالو از سقط جنین و پیامدهای آن رنج می‌برد، مادرش در مکزیک فوت می‌کند. ریورا که پیرو دیدگاه کمونیستی بود در این رابطه با رئیس خود ، نلسون راکفلر، در کار به اختلاف بر می‌خورد و در نتیجه دیوارنگاره تخریب می‌شود. این زوج به مکزیک بازمی‌گردند در حالی که ریورا به رابطه‌شان بی‌میل است.

خواهر کالو به عنوان دستیار ریورا به استودیوی آنها در سن آنجل نقل مکان می‌کند. به زودی کالو متوجه می‌شود که ریورا با خواهرش در ارتباط است. او دیه‌گو را ترک می‌کند و در پی آن به الکل پناه می‌برد. این زوج دوباره در زمانی که ریورا از کالو می خواد که به لئون تروتسکوی – که به عنوان پناهنده سیاسی به مکزیک رفته بود- خوش آمد گفته و میزبان او باشد. کالو و تروتسکوی وارد رابطه می‌شوند.

توضیح: در طول سال‌های پس از ازدواج، این زوج هنرمند هر یک شریک‌های جنسی جداگانه‌ای برای خود داشتند. فریدا در خاطراتش به چند تن از آن‌ها همچون لئو تروتسکی، سیاستمدار کمونیست گریخته از شوروی و پولت گُدار، همسر چارلی چاپلین، اشاره می‌کند.

پس از اینکه دیه‌گو پی می‌برد که کالو با ترتسکوی درارتباط بوده و به او وفادار نبوده است، کالو به پاریس می‌رود. اگرچه ریورا مشکل زیادی با دیگر روابط قبلی کالو نداشت، ولی خیلی برایش مهم بود که تروتسکوی با همسرش وارد رابطه عاطفی شده است. وقتی که کالو به مکزیک بازگشت، ریورا درخواست طلاق می‌کند. مدت کوتاهی پس از آن ترتسکوی در مکزیکوسیتی به قتل می‌رسد. ریورا بطور موقت مظنون شناخته می‌شود و چون او را پیدا نمی‌کنند کالو را به جای او زندانی می‌کنند. در ادامه ریورا کمک می‌کند که کالو آزاد شود.

زمانی که انگشتان کالو دچار قانقاریا می‌شوند، او انگشتانش را از دست می‌دهد. ریورا از وی می‌خواهد که دوباره با او ازدواج کند و کالو می‌پذیرد. وضعیت سلامتی او رو به وخامت می‌گذارد تا جایی که یکی از پاهایش را قطع می‌کنند. سرانجام فریدا کالو پس از برگزاری یک نمایشگاه انفرادی از نقاشی‌هایش در مکزیک، از دنیا می‌رود.

اگر به اینترنت پر سرعت دسترسی دارید، این فیلم در یوتیوب در 12 بخش آپلود شده است:

 شناسنامه‌ی فیلم:

جوایز:

برنده 2 جایزه اسکا و 17 جایزه دیگر به اضافه 33 مورد نامزدی برای دریافت جایزه

اسکار

برنده جایزه بهترین موسیقی فیلم

برنده جایزه بهترین چهره‌پردازی

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن

نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان هنری و تنظیم صحنه

نامزد دریافت جایزه بهترین طراحی لباس

گلدن گلاب

برنده جایزه بهترین فیلم

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در فیلم درام

و دیگر جوایز

بازیگران به ترتیب ایفای نقش:

سلما هایک: فریدا کالو

آلفرد مولینا: دیه‌گو ریورا

گاتفری راش: لئون تروتسکی

مایا مائسترو: کریستینا کالو

آنتونیو باندراس: دیوید آلفارو سیکویروس

images


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *