Home / فیلم‌ها / دیوار سنگی
slider

دیوار سنگی

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی:‌ Stonewall

یک فیلم امریکایی محصول سال 2015 است که توسط رولند امریش کارگردانی و فیلمنامه توسط جان رابین بیتز نوشته شده است.

پیشینه‌ی داستان:

در ۱۹۶۹ میلادی روابط همجنس‌گرایانه در نیویورک و همه مراکز شهری ممنوع بود. بارهای همجنس‌گرایان به عنوان پناهگاهی برای مردان و زنان همجنس‌گرا و سایر افرادی که از نظر تمایل جنسی تهدید می‌شدند، مطرح بودند. این افراد می‌توانستند بدون نگرانی از آزار دیگران، یکدیگر را ملاقات کنند. اما بیشتر این بارها اغلب از طرف پلیس مورد حمله قرار می‌گرفتند.

بار استون‌وال این یکی از مکان‌های شناخته شدهٔ اجتماع همجنس‌گرایان بود که در دهکده گرینویچ نیویورک قرار داشت. در آن زمان گزارش شده بود که این بار بدون مجوز اقدام به فروش نوشیدنی‌های الکلی کرده است. در ساعت‌های آغازین روز یکشنبه، ۲۸ ژوئن ۱۹۶۹، نه مأمور پلیس وارد بار شده و کارمندان آن را به جرم فروش بدون مجوز نوشیدنی بازداشت کردند. آن‌ها با حامیان مسئولین بار با خشونت رفتار کردند و پس از تخلیه بار تعدادی دگرجنس‌پوش را نیز بازداشت نمودند. این سومین یورش به بارهای همجنس‌گرایان در دهکده گرینویچ در بازه زمانی کوتاهی بود.

مردم اینبار عقب‌نشینی نکرده و پراکنده نشدند. خشمشان مسلم بود. آن‌ها که نظاره‌گر انتقال اجباری حامیان بار به درون ون پلیس بودند، شروع به هو کردن و تنه زدن به پلیس و پرتاب بطری و زباله به سوی مأموران کردند. مأموران پلیس که انتظار چنین رفتاری را نداشتند، درخواست نیروی کمکی کرده و در بار پناه گرفتند در حالی که حدود ۴۰۰ نفر به شورش می‌پرداختند و سعی داشتند به داخل بار نفوذ کنند. زمانی که نیروهای کمکی رسیدند بار آتش گرفته بود. آن‌ها نخست آتش را خاموش و سپس جمعیت را پراکنده نمودند.

شورشیان پنج روز دیگر در بیرون بار استون‌وال باقی ماندند. تاریخ‌دانان زیادی این قیام را اعتراضی خودجوش بر ضد آزار و اذیت همیشگی پلیس و رفتار تبعیض‌آمیز با اقلیت‌های جنسی در دهه ۱۹۶۰ میلادی می‌دانند. اگرچه پیش از شورش‌هاش استون‌وال اعتراض‌های دیگری توسط گروه‌های همجنس‌گرا صورت گرفته بود، اما همجنس‌گرایان احتمالاً در واقعه استون‌وال برای نخستین بار به ارزش اتحاد برای هدفی مشترک پی‌بردند.

ماجرای فیلم:

داستان این فیلم درام در سال 1969 درباره‌ی شورش استون‌وال و خشونت پلیس علیه جنبش آزادی‌خواهان همجنسگرایی در شهر نیویورک می‌گذرد. فیلم در عین حال که از وقایع تاریخی الهام گرفته است، در عین حال داستانی تخیلی دارد. فیلم ژانر بزرگ و بالغ شدن دارد و بر روی شخصیت تخیلی دنی وینترز، مرد جوانی از ایالت ایدیانا که از فضای محافظه‌کار حومه‌ی شهر به شهر نیویورک گریخته است، تمرکز دارد. دَنی پیش از ترک شهر خودش، نزد خانواده‌ی همجنسگراستیزش آشکارسازی می‌کند. او به Greenwich Village رفته و در آنجا با گروهی از افراد گی، ترانسجندر و درگ‌کویین جوان آشنا می‌شود. او مرد مسن‌تری به نام ترِوِر را ملاقات نموده و به زودی عاشق و همخانه‌ی او و اِد مورفی، مدیر و صاحب مافیای بار همجنسگرایان استون‌وال در گرینویچ می‌شود.

اِد با پلیس‌های فاسد تبانی می‌کند و از جوانان همجنسگرای بی‌خانمان به نفع خود سوءاستفاده می‌کند و دَنی هم به مرور درباره فرهنگ همجنسگرایی از دوستان خود بیشتر می آموزد…

شناسنامه‌ی فیلم:

جایزه‌ها

فیلم در امریکا کمتر از یک هفته (پایان سپتامبر 2015) است که به نمایش عمومی درآمده و هنوز جایزه‌ای بران آن ثبت نشده است.

بازیگران

جرمی ایرواین: دنی ینتر

جانانتن ریس میرز: ترور

جانی بیشامپ:ری/ رامونا

جویی کینگ:فوبی

و دیگر بازیگران

images


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *