Home / زنان همجنسگرا/لزبین / مخمل‌گشایی
slider

مخمل‌گشایی

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی: Tipping the velvet

نام یک مینی سریال تلویزیونی درام ساخت شبکه BBC است که برا اساس نوول پرفروش سارا واترز، نویسنده لزبین معروف، با همین نام ساخته شده است. این سریال که در سه قسمت ساخته شده توسط گوفری ساکس کارگردانی شده است.

سریال هم قصه‌ی بلوغ است و هم قصه‌ی برون‌آیی. داستان درباره زنی به نام نَن استلی است که در یک شهر کوچک در انگلستان دوره‌ی ویکتورین می‌گذرد.

نَن استلی دختر جوانی است که در رستوران ساحلی پدرش به کار مشغول است . اما در تمام شهر پر شده که خانمی به نام کیتی باتلر با پوشیدن لباس آقایان نمایش اجرا می‌کند . او برای دیدن نمایش به سالن شهر می‌رود و عاشق کیتی می‌شود و تصمیم می گیرد که با کیتی همراه شود و در نمایش های او نقش بازی کند ……

پس ازآنکه او عاشق فردی درگ‌کینگ و نوازنده به نام کیتی باتلر می‌شود، به دنبال او به لندن می رود و به عنوان طراح لباس وی با او همکاری‌می‌کند و سرانجام به او در صحنه‌ می‌پیوندد (با لباسی بهاصطلاح مردانه) و در نهایت داستان به هم‌آغوشی این دو و عشقشان می‌رسد.

عشق اول نَن به شکل غم‌انگیزی در زمانی که از سفری به خانه باز می‌گردد و کیتی را با مدیرشان “والتر بلیس” در تخت‌خواب می‌بیند، پایان می‌گیرد.

نَن با قلبی شکسته صحنه را ترک می‌کند و چند ماه را به تنهایی صرف بازگشت روحیه‌اش می‌کند. شبی دیگر با دیانا لتابی که زنی بسیار ثروتمند بود وارد رابطه می‌شود. دیانا او را به دوستان خود و افراد چرم‌پوش معرفی می‌کند. ولی دیانا او را در حال معاشقه با ندیمه‌اش می‌بیند، او را از خانه‌اش بیرون می‌کند.

این بار برای دریافت کمک نزد فلورانس بنر – زنی که در گذشته می شناخت- می‌رود و او را متقاعد می‌کند که در خانه‌اش به عنوان خدمت‌کار مشغول به کار شود.

برای آنان که داستان جذاب و دراماتیک سارا واترز را خوانده‌اند،‌سریال تلویزیونی BBC می‌تواند قانع‌کننده و در عین خال بطور عجیبی متفاوت باشد. از آنجا که این کتاب در قالب یک مینی سریال سه قسمتی یک‌ساعته به فیلم تبدیل شده است، ساخت برخی از سکانس‌ها بطور غیر‌معمولی عجولانه به نظر می‌رسد. به ویژه اولین بوسه‌ی نَن و کیتی!

از سوی دیگر از آنجا که این سریال برای پخش تلویزیونی در نظر گرفته شده است، می‌تواند رفتار و نمایش کیتی باتلر و نَن را به شکلی که کتاب نمی‌تواند، به تصویر بکشد. اینک

سکانسی که در کیتی و نان روی صحنه آواز می‌خوانند و می‌رقصند، لذت‌بخش است و نه تنها نگاهی اجمالی به اینکه موزیک هال لندن در آن زمان چه شکلی می‌توانسته باشد، بلکه در روایت داستان عشق کیتی و نَن بهترین توان خود را به نمایش گذاشته است.

سریال در نمایش دوران ویکتورین بریتانیا از دکور، لباس و موسیقی این دوره بهره‌ی خوبی برده است.

در این سریال همجنسگراهراسی‌ای که بخش عمده‌ای در پس زده‌شدن نَن توسط کیتی دارد عمدتن نادیده گرفته می‌شود که از واقع‌گرایی داستان کاسته و آن را به یک ملودرام پرزرق و برق تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد فرآیند اقتباس فیلمنامه از رمان برای ساخت صحنه‌های کوتاه، موجب خذف بسیاری از المان‌‌های جدی داستان شده است. از جمله پایان آن که به شکل غافلگیر کننده و در عین حال راضی‌کننده‌ای متفاوت بود.

شناسنامه‌ی سریال:

جایزه‌ها

نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین موسیقی فیلم: جوایز بفتا

برنده‌ی جایزه بهترین فیلم: فستیوال فیلم‌های گی و لزبین آوستین

برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن: جوایز Dallas OUT TAKES

برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم: جوایز Dallas OUT TAKES

نامزد جایزه‌ی بهترین فیلم و مینی‌سریال تلویزیونی: جوایز GLAAD

برنده‌ی جایزه بهترین فیلم: فستیوال فیلم‌های گی و لزبین هامبورگ

بازیگران:

راشل استریلینک: نَن استلی

کیلی هاوس: کیتی باتلر

آنا چانسلور: دیانا لتابی

جودی می: فلورانس بنر

و دیگر بازیگران

images


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *