Home / فیلم‌ها / ایو سن لوران
slider

ایو سن لوران

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی: Yves Saint Laurent

نام یک فیلم فرانسوی است که در سال 2014 در ژانر درام-زندگی‌نامه به کارگردانی جلیل لاسپرت ساخته شده است. فیلم زندگی ایو سن لوران را از سال 1958 طراح مد مشهور همجنسگرا را به تصویر می‌کشد.

در ژانویه 1958 ایو سن لوران که حدود 21 سال داشت، بطور غیر منتظره‌ای تبدیل به طراح مد افسانه‌ای خانه مد‌ تاسیس شده توسط کریستین دیور شد. تمام نگاه‌ها معطوف به دستیار جوانی بود که در حال ارائه‌ی نخستین مجموعه‌ی خود بود. جوانی که به سرعت به بالاترین سطوح طراحان درجه یک لباس رسید.

در طول نمایش نفس‌گیر این مجموعه، ایو، مرد دیگری به نام پیِر بِرژ را ملاقات نمود که پیر بعدها تبدیل به حامی هنر، شریک تجاری مادام‌العمر و عشق زندگی او شد. سه سال بعد، این دو کمپانی ایو سن لوران را تاسیس کردند که به یکی از بزرگ‌ترین مراکز لوکس تجارت مد در جهان شد. (منبع)

درباره‌‌ی ایو سن لوران

ایو-هنری-دونات-ماتیو سن لوران به فرانسوی (Yves-henri-donat-mathieu Saint Laurent)

1 اوت ۱۹۳۶ – ۱ ژوئن ۲۰۰۸

طراح لباس بنام فرانسوی بود که کارهایش، تاثیر به‌سزایی در صنعت مد لباس در نیمه دوم قرن بیستم برجای گذاشت. به‌خاطر مرسوم نمودن شلوار زنانه برای مناسبت‌های مختلف و همچنین طراحی کت و شلوار اسموکینگ برای زنان، شهرت یافت.

سال‌های آغازین

ایو سن لوران از خانواده‌ای فرانسوی‌تبار در شهر اوران واقع در الجزایر، مستعمره سابق فرانسه، متولد شد. او در سن ۱۷ سالگی زادگاه خود را ترک کرد و برای دنبال کردن حرفه‌ی طراحی جامه‌های تماشاخانه‌ای و لباس‌های زنانه به پاریس مهاجرت نمود. سن لوران برای مدت کوتاهی به تحصیل در یک آموزشگاه طراحی مد پرداخت و در ۱۷ سالگی جایزه اول مسابقه‌ای بین‌المللی برای طراحی یک لباس کوکتل را از آن خود کرد. در پاریس نخستین طرح‌های خود را به مدیر مجله ووگ (Vogue) که یکی از معروف‌ترین مجلات مد است، ارائه نمود و پس از آنکه مدیر مجله برخی طرح‌های سن لوران را به کریستاین دیور (یکی از طراحان بزرگ مد) نشان داد، او بلافاصله به عنوان دستیار دیور استخدام شد.

سن لوران به عنوان تحت‌الحمایه دیور، در سن ۲۱ سالگی، و به هنگام مرگ دیور، طراح اصلی شرکت طراحی لباس خانه دیور در سال ۱۹۵۷ میلادی شد و پس از معرفی جامه ذوزنقه‌ای برای کلکسیون دیور در سال ۱۹۵۸، پلیورهای یقه اسکی خوش‌پوشی به سبک بیتنیک روز و ژاکت‌های چرمی مشکی خزداری را به سال ۱۹۶۰، ارائه کرد. در همان سال برای خدمت وظیفه عمومی، به ارتش فرانسه پیوست که در پی آن دستخوش ناراحتی‌های عصبی و روحی گردید و طراح مد مارک بوهان جای او را در خانه دیور گرفت.

اوج فعالیت حرفه‌ای

سن لوران در سال ۱۹۶۲ میلادی، سالن طراحی لباس خود را با نام خانه ایو سن لوران افتتاح کرد و در مدت زمان کوتاهی به یکی از تاثیرگذارترین طراحان مد پاریس تبدیل شد. او پوشیدن شلوار را توسط زنان، (در طرح‌های شهری و محلی) باب نمود[۴] و با تغییر قواره و ترکیب جامه‌های مخصوص مردان و تبدیل آن به جامه‌های زنانه، استاندارد جدیدی برای دنیای طراحی لباس خلق کرد. طراحی کت وشلوارهای رسمی نظیر اسموکینگتاکسیدوی زنانه– برای بانوان، از جمله ابتکارات و نوآوری‌های او بود. سن لوران همچنین در سال ۱۹۷۷ عطر محبوب اوپیوم را به بازار ارائه داد.

ایو سن لوران چهل سال تمام به آفرینش هنری در عرصه‌ی لباس، عطر و اشیاء زینتی پرداخت. وی بخاطر ایجاد دگرگونی‌هایی عمیق در صنعت جهانی مد لباس و نوع لباس‌هایش که متناسب با تغییر نقش اجتماعی زنان در جامعه غرب بود، به شهرتی جهانی رسید. از جمله طرح‌های او می‌توان لباس عروسی فرح دیبا، همسر محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران را نام برد.

وی در سال ۲۰۰۲ میلادی خود را بازنشسته کرد و در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۰۸ در خانه‌اش در شهر پاریس درگذشت.(منبع)

شناسنامه‌ی فیلم:

جایزه‌ها:

برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر مرد: جوایز سزار

برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر مرد: Globe de Cristal

و دیگر جوایز 

بازیگران:

پیر ناینی: ایو سن لوران

گیلوم گالینه: پیِر برژ

شارلوت لبون: ویکتوریا دوترلی

و دیگر بازیگران

images


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *