Home / فیلم‌ها / بازی تقلید
slider

بازی تقلید

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی: The Imitation Game

فیلمی مهیج تاریخی درباره‌ی زندگی آلن تورینگ و محصول مشترک بریتانیا و ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ می‌باشد

بازی تقلید برنده “جایزه‌ی انتخاب مردم”، مهمترین جایزه سی و نهمین دوره جشنواره فیلم تورنتو شد. مورتن تیلدام کارگردان در پیامی، به‌دست آوردن این جایزه را «افتخاری شگفت‌آور» توصیف کرد. در این فیلم بندیکت کامبربچ در نقش تورینگ در کنار کیرا نایتلی ظاهر شده است. داستان «بازی تقلید» درباره بخشی از زندگی تراژیک آلن تورینگ، ریاضی‌دان و دانشمند بریتانیایی است که گفته شد که با رمزگشایی پیام‌های محرمانه‌ی نیروی دریایی آلمان در جریان جنگ جهانی دوم توانست جان هزاران نفر را نجات دهد و مقدمه‌ای برای پایان این جنگ باشد. از اقدامات آقای تورینگ تجلیل شد، اما چند سال بعد در سال ۱۹۵۲ به دلیل همجنسگرایی که در آن زمان در بریتانیا جرم محسوب می‌شد، بشدت مورد غضب دولت قرار گرفت و نهایتاً در سال ۱۹۵۴ به زندگی خود خاتمه داد.

داستان فیلم:

در سال 1959 دو مرد پلیس در حال بازجویی از آلن تورینگ هستند در حالی که ظاهرا درب خانه‌اش را شکسته و وارد شده‌اند. به دلیل رفتارهای مشکوک آلن و دست بردن درد اسناد محرمانه حنگ او را به جاسوسی برای شوروی متهم می‌کنند. در طول این بازجویی تورینگ از پیشینه کار خود در بلچلری پارک برای آنها تعریف می‌کند.

تورینگ از حضور در مدرسه شبانه‌روزی ناخرسند و کلافه است. او دوستی‌اش را با کریستوفر مورکوم که اولین بارقه‌های رمز‌گشایی را در ذهنش روشن کرد،‌گشترش می‌دهد و حتی به او احساسات عاشقانه نشان می‌دهد. قبل از آنکه فرصت کند عشقش را به او اقرار کند، مورکو به دلیل ابتلا به بیماری سل گاوی از دنیا می‌رود.

در سال 1939 وقتی بریتانیا با آلمان وارد جنگ شد، تورینگ به بلچلری پارک سفر کرد و به تیم رمزگشایی تحت فرماندهی آلستیر دنیستون پیوست. ای تیم در تلاش است تا رمزهای تولید شده توسط ماشین انیگما که آلمان‌های نازی برای امنیت ارتباطات رادیویی خود به کار می‌بردند را بشکند.

تورینگ به سختی با گروه کار می‌کند و سطح آنها را پایین‌تر از خود می‌بیند. او به تنهایی به طراحی ماشینی برای کشف انیگما مشغول است. پس از اینکه دنیستون از سرمایه‌گذاری برای ساخت ماشین سرباز می زند، تورینگ برای نخست‌وزیر وینستون چرچیل نامه می‌نویسد و نخست‌وزیر تورین را مسئول تیم قرار می‌دهد و هزینه ساخت ماشین را می پردازد. تورینگ فورمن و ریچارد را استخدام می‌کند و جدول کلمات متقاطع سختی در روزنامه‌ها منتشر می‌کند تا جایگزین‌های مناسبی را بیابد. یک فارغ‌التحصل آکسفورد به نام جان کلارک و جک کوک در آزمون تورینگ قبول می‌شوند. ولی والدین کلارک به او اجازه کار کردن با مردهای رمزنگار را نمی‌دهند. تورینگ ترتیبی می‌دهد تا او با منشی‌های زن همکار شود و پیام‌ها را رهگیری کرده و در برنامه شرکت کند.

ماشین تورینگ که کریستوفر نام دارد، ساخته می‌شود ولی تورینگ نمی‌تواند تنظیمات انیگما را قبل از اینگه در پایان هر روز تنظیم مجدد شود،‌ شناسایی کند. دنیستون دستور می دهد که ماشین را خراب کرده و تورینگ را اخراج کنند ولی رمزنگاران تهدید می‌کنند اگر تورینگ از کار بر کنار شوند همگی آنجا را ترک می‌کنند. پس از اینکه کلارک تمصیم می‌گیرد به خواست خوانواده‌اش آنجا را ترک کند، تورینگ به او درخواست ازدواج می‌دهد و او می‌پذیرد. در مراسم عروسی آنها،‌ تورینگ به کرین کراس در مورد همجنسگرا بودنش می‌گوید و از او می‌خواهد این راز را فاش نکند. پس از شنیدن یک گفتگو با کلارک در مورد پیامی که او دریافت کرده بود، تورینگ به شکل اتفاقی می‌فهمد می‌تواند ماشین را به شکلی برنامه‌ریزی کند که کلماتی را در جملات معین رمز‌گشایی کند مثلن کلمه آب و هوا (به مثال عنوان گزارش هواشناسی وجود دارد) و عبارت “زنده باد هیتلر” هم به همین شکل. پس از کالیبره‌ کردن مجدد دستگا‌ه‌، به سرعت موفق به رمزگشایی پیام‌ها می‌شود ولی تورینگ می‌فهمد که اگر آلمانی‌ها بفهمند که رمز آنیگما لو رفته است، آنها نمی توانند همه پیام‌ها را رمزگشایی کنند.

تورینگ می‌فهمد که کین کراس جاسوس روسیه است. وقتی تورینگ با او مقابله می‌کند، کین گراس اعتراف می‌کند که روس‌ها هم بر روی هدف مشابهی کار می‌کنند و و اگر نقش او به عنوان یک جاسوس مشخص شود، او هم همجنسگرایی تورینگ را فاش خواهد کرد. وقتی که مامور MI6، استورات منزیس کلارک را تهدید می‌کند، تورینگ افشا می‌کند که کین‌کراس جاسوس است. منزیس می گوید که می‌دانسته کین‌کراس جاسوس است و او را به منظور نشت پیام‌ها به شوروی به نفع انگلیس در گروه جای داده است. برای حفظ امنیت، تورینگ به کلارک می‌گوید که آنجا را ترک کند و به او می‌گوید که همجنسگرا است و به دروغ می‌گوید که هرگز به او علاقه نداشته است. آنها رابطه‌شان را به هم می‌زنند ولی کلارک آنجا را ترک نمی‌کند. پس از جنگ،‌ منزیس به رمزگشا‌ها می گوید که ماشین را تخریب کنند و دیگر با هم ملاقات نداشته و از اتفاقات افتاده حرفی نزنند.

در 1950 تورینگ به نانجیبی محکوم شده و برای اینکه به زندان نرود، اخته شدن به روش شیمیایی را انتخاب می‌کند. کلارک او را در خانه‌اش می‌بیند و شاهد تحلیل روانی و جسمی او می‌شود. وقتی او به تورینگ یادآوری می‌کند که کار تورینگ جان میلیون‌ها انسان را نجات داده‌ است با هم آشتی می‌کنند.(منبع: ویکی‌پدیا)‌

برای بیشتر شناختن آلن تورینگ می‌توانید اینجا را مطالعه کنید.

شناسنامه‌ی فیلم:

جایزه‌ها:

برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: مراسم اسکار

نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم: مراسم اسکار

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد: مراسم اسکار

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن: مراسم اسکار

نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی: مراسم اسکار

نامزد دریافت جایزه بهترین ویرایش: مراسم اسکار

نامزد دریافت جایزه در 5 رشته: مراسم گولدن گلاب

نامزد دریافت جایزه در 9 رشته: مراسم بفتا

و دیگر جوایز

بازیگران:

بندیکت کامبر بچ: آلن تورینگ

کیرا نایتلی: کلارک

متیو گود:هیو اکساندر

مارک استرانگ: استوارت منزیس

چارلز دنس: فرمانده دنیستون

آلن لیچ: جان کین کراس

images

نقد و بررسی:

توجه داشته باشید که دیدگاه منتقدان لزومن در برگیرنده نظر گردانندگان QMDB نیست.

تفسیر‌های ترجمه شده برای این فیلم در وبسایت نقد فارسی در دسترس است.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *