Home / افراد تراجنسی و تراجنسیتی / آینه‌های روبرو
slider main

آینه‌های روبرو

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی: Facing Mirrors

فیلم سینمایی آینه‌های روبرو، اثری از نگار آذربایجانی و به تهیه کنندگی فرشته طائرپور را شاید بتوان تابو شکن‌ترین فیلم معاصر سینمای ایران خواند. تا جایی که گاردین آن‌را خط شکن و تابو شکن رسانه‌های تصویری ایران می‌داند و آن‌را سر‌آغازی برای دیگر رسانه‌ها برای سرآغاز یک موج رسانه‌ای درباره تغییر جنسیت می‌خواند.
آینه‌های روبرو به موضوعی می‌پردازد که با وجود مشروعیت و قانونی بودن آن در عرف جامعه محکوم و محجور است. این فیلم، اولین فیلمی است که با محوریت تغییر جنسیت /جنس و ترنسکشوالیسم در ایران ساخته می‌شود.
اکران این فیلم به تنهایی حاشیه‌های زیادی داشت. از جنجال‌های تیزر تبلیغاتی این فیلم تا اکران در سینماهای محدود و دوسال ماندن در صف اکران!
بازیگر نقش تراجنسی در این فیلم شایسته ایرانی است که نقش یک تراجنسی مرد را بازی می‌کند. شایسته ایرانی متولد ۱۳۵۸ است که پیش از در فیلم‌هایی مانند آفساید و موج سوم بازی کرده است
فرشته طائرپور تهیه کننده این فیلم به گاردین گفته است تراجنسی‌های جوان زمانی که این فیلم را می‌بینند بسیار هیجان زده می‌شوند و دوستان و آشنایان خود را به دیدن این فیلم دعوت می‌کنند و سامان ارسطو، بازیگر سینما و تئاتر که خودش چندی پیش جراحی تغییر جنس از زن به مرد را انجام داد از طرفداران این فیلم است
طائرپور می‌گوید از وضعیت تراجنسی‌ها در ایران بسیار متاثر و شگفت زده شده است. زمانی که پدر آدینه به رعنا می‌گوید: «کاش (آدینه) کر بود، کور بود، چلاق بود ولی رسوا و انگشت نما نبود» بیشترین تاثیر را برروی طائرپور داشته است.

خلاصه داستان:
آدینه با بازی شایسته ایرانی یک تراجنسی مرد است و در یک خانواده مرفه به دنیا آمده است. وی در کودکی مادر خود را از دست داده و با پدر و برادرش زندگی می‌کند. او هم مانند اکثر تراجنسی‌ها از کودکی متوجه تفاوت‌های خود شده و دوستانش را پسران و بازی‌های پسرانه تشکیل می‌داد.
پدر آدینه نمی‌تواند با مشکلات فرزندش کنار بیاید و درصدد است تا آدینه را به اجبار به پسر عمه آدینه بدهد تا از این طریق مشکلات آدینه حل شود و از تغییر جنسیت منصرف شود.
آدینه از خانه فرار می‌کند تا گذرنامه خود را گرفته و به آلمان برود و جراحی کند و در راه فرار با زنی به نام رعنا با بازی غزل شاکری آشنا می‌شود. رعنا از یک خانواده مذهبی است که همسرش در زندان است و برای تامین مخارج خود به صورت پنهانی مسافرکشی می‌کند.
پدر آدینه اورا پیدا می‌کند و مجددا برای مراسم عروسی آماده‌اش می‌کند. رعنا برای کمک به آدینه با پدر و برادر آدینه صحبت می‌کند اما پدر آدینه حرف‌های او را نمی‌پذیرد. سرانجام برادر آدینه تحت تاثیر حرف‌های رعنا به فرار مجدد آدینه کمک می‌کند و آدینه به آلمان رفته و برای جراحی آماده می‌شود.
منبع:‌ محتا

شناسنامه فیلم:

جایزه‌‌ها:

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن: جوایز آسیا پاسیفیک 2011

برنده جایز بهترین فیلم داستانی: فستیوال فیلم‌های گی و لزبین آوستین 2012

برنده جایزه بهترین فیلم سینمایی: جوایز چریز سال 2012

برنده جایزه تقدیر برای ساخت فیلم: فستیوال فیلم بین‌المللی مودولیست

برنده جایزه بهترین فیلم: فستیوال بین المللی فیلم‌های لزبین و فمنیست پاریس

برنده جایزه بهترین فیلم: فستیوال بین المللی فیلم‌های گی و لزبین سانفرانسیسکو

نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سینمایی: فستیوال فیلم سائوپولو

برنده جایزه دوره‌ای: فستیوال فیلم واشنگتن دی سی

بازیگران به ترتیب ایفای نقش:

شایسته ایرانی: آدینه

غزل شاکری: رعنا

همایون ارشادی: آقای طلوعی

مریم بوبانی: اکرم

images

  نقد و بررسی‌ها:

دیدگاه منتقدان لزومن در برگیرنده نظر گردانندگان QMDB نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *