Home / افراد تراجنسی و تراجنسیتی / نارنجی مُد جدید است
slider

نارنجی مُد جدید است

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی:‌ Orange is the New Black

این سریال که با نام اختصاری OITNB هم خطاب می‌شود، یک مجموعه تلویزیونی کمدی-درام است که توسط جنجی کوهان کارگردانی شده است این سریال ابتدا در شبکه نت‌فلیکس پخش شد. این مجموعه بر مبنای خاطرات پایپر کرمَن با عنوان: آبی همان سیاه است: یک سال از عمر من در زندان زنان،‌ ساخته و بر همین اساس نام گذاری شده است. تا کنون سه فصل 13 قسمتی از این سریال پخش شده و فصل چهارم آن در حال تولید برای پخش در سال 2016 است. این سریال پر بیننده‌ترین سریال شبکه نت‌فلیکس بوده‌است.

یک دهه قبل “پایپرچاپمن “(تیلورشیلینگ) برای عشق هم‌جنس سابقش الکس (لورا پرپون) مقداری مواد مخدر را در یک ماجرای رمانتیک و بدون تحت تأثیر بی‌احتیاطی قرار گرفتن از بالی جابه‌جا کرده است. از آن زمان تاکنون او در ارتباط با پسران بوده است، قانونی زندگی کرده است و به دختری جذاب تبدیل‌شده است؛ او اکنون با لری (جیسون بیگز) نامزد است و در یک زندگی متوسط و نیمه‌بورژوا در بروکلین مشغول به کار تولید صابون صنعتی است. ولی او لو می‌رود و قبل از به پایان رسیدن مدت زمان بررسی قانونی مجرم شناخته‌شده و به یک زندان زنان در بخش شمالی ایالت نیویورک فرستاده می‌شود.

در زندان پایپر به الکس می پیوندد در حالی که الکس در دادگاه از او نام برده و منجر به دستگیری او شده است. آنها رابطه خود را دوباره از سر می‌گیرند و با دیگر زندانیان مقابله می‌کنند. در این سریال اغلب به رویدادهای گذشته‌ی زندگی زندانیان و همینطور نگهبانان زندان فلش‌بک می‌زند. این فلش‌بک‌ها بطور معمول علت زندانی شدن زندانیان را شرح می‌دهد و پیشینه آنها را بیشتر تشریح می‌کند.

اکثر این شخصیات‌ها یه جرایم غیرخشونت‌بار زندانی شده‌اند. اغلب آنان در ارتباط با مواد مخدر، کلاهبرداری و سرقت در زندان هستند. البته برخی هم به دلیل جرایم سازمان‌یافته، قتل و جنایت و جرایم خشونت بار زندانی شده‌اند. اغلب آنها کم‌درآمد بوده و یا درآمد متوسط داشته‌اند. در این مجموعه همچنین فساد و کاستی‌های سیستم زندان‌‌های امریکا و سوءاستفاده از قدرت توسط نگهبانان و اقسران زندان بر علیه زنان زندانی را به تصویر می‌کشد. چنان که سریال به جلو پیش می‌رود تمرکز بر پایپر به عنوان شخصیت اصلی داستان کم شده و به گروه‌ها و تم‌های همزمان تغییر می‌کند. منبع

این سریال به‌خصوص به دلیل نشان دادن شخصیت‌های همجنس‌خواه و ترنس و پرداختن به مسائل مربوط به این قشر بسیار مورد توجه منتقدان فمینیست و کوییر قرار گرفته است. سوفیا بورست زن آفریقایی-آمریکایی تراجنسی داستان است که به دلیل کلاه‌برداری از طریق کارت اعتباری برای تأمین خرج عمل تغییر جنسیتش به تحمل زندان محکوم شده است.

لاورن کاکس که این نقش را به عهده گرفته خود یک زن تراجنسی و فعال حقوق جامعه‌ی تراجنسی‌ها در آمریکا است. علنی شدن در این سریال فرصت مناسبی برای این بازیگر فراهم کرد تا در مصاحبه‌های تلویزیونی حاضر شود و در مورد مسائل عدیده‌ی جامعه‌ی تراجنسی آمریکا از جمله انواع تبعیض، آمار بالای بی‌کاری، مشکل مسکن ، دسترسی نداشتن بسیاری از آنها به سیستم بهداشت و درمان مناسب و آمار بالای قتل سخن بگوید. ناظران اهمیت تأثیر علنی شدن او در این سریال را با آشکارسازی الن دی جنرس به عنوان لزبین در سال 1997 هم‌سنگ می‌دانند. از نکات حائز اهمیت داستان این است که در هیچ قسمت از سریال از موضوع هویت جنسی این شخص به عنوان خوراک طنز داستان یا به عنوان موضوع تحقیر استفاده نمی‌شود.
همچنین شخصیت اصلی داستان خود دوجنسگراست که رابطه‌ی عاشقانه‌ی او با یک زن لزبین که در تجارت مواد مخدر دست دارد پایش را به زندان باز می‌کند. قسمتی از روایت مجموعه به فراز و نشیب‌های رابطه‌ی این دو در داخل و خارج از زندان بر می‌گردد و البته این دو تنها شخصیت‌های همجنس‌خواه داخل زندان نیستند علاوه بر این که تنها زنان همجنسگرا نیستند که در این سریال آرامش روحی و جنسی خود را نزد زنان دیگر جست و جو می‌کنند. منبع

شناسنامه‌ی سریال:

جایزه‌ها:

جایزه‌ها:

برنده 30 جایزه و 60 مورد نامزد دریافت جایزه

گلدن گلاب

نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در مجموعه تلویزیونی در سال‌های 2014 و 2015

نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در نقش مکل در مجموعه تلویزیونی در سال 2014

جوایز امی برای برای ساعات پر بیننده Prime Time 2014

برنده‌ی جایزه‌ی بازیگر زن مهمان در سریال کمدی

برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کاست برای سریال تلویزیونی

برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری

جوایز GLAAD

نامزد دریافت جایزه‌ِی بهترین سریال کمدی

جوایز منتقدین فیلم های گی و لزبین

نامزد دریافت جایزه‌ِی بهترین کارگردان سال

نامزد دریافت جایزه‌ِی بهترین سریال کمدی سال

نامزد دریافت جایزه‌ِی بهترین سریال LGBT

و جوایز دیگر

بازیگران به ترتیب ایفای نقش:

تیلور شیلینگ: پایپر چپ من

لورا پرپون: الکس

لارن کاکس: سوفیا بورس

و دیگر بازیگران

images

نقدهای سریال:

توجه داشته باشید که دیدگاه منتقدان لزومن در برگیرنده نظر گردانندگان QMDB نیست.

شهروند- مهرنوش احمدی

سایت نقد فارسی- ترجمه عرفان فرهادی

گزارش سريال نارنجی، رنگ سياه جديد است- صدای امریکا- بهنام ناطقی

محو دوجنسگرایی در «نارنجی، نام جدید سیاه است» یا «نارنجی مد جدید است»- وبسایت دوجنسگرا

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *