Home / سریال‌ها / خانواده‌ی امروزی
slider

خانواده‌ی امروزی

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

نام انگلیسی: Modern Family

نام یک مجموعه تلویزیونی کمدی آمریکایی است که توسط کریستوفر لوید و استیون لویتان در شبکه تلویزیونی ABC ساخته شد. در سال ۲۰۱۰ این مجموعه توانست جایزه بهترین کمدی جوایز امی را به همراه چهار جایزه دیگر امی از آن خود کند. در این سریال تلویزیونی ۳ خانواده که از قشر نسبتاً مرفه آمریکا هستند با روابط خانوادگی، به یک دیگر مربوط شده و داستان زندگی آن‌ها به صورت طنز به تصویر کشیده می‌شود. خانواده امروزی در بیش از ۳۰ کشور جهان همچون کویت، روسیه، هلند، اسرائیل وفرانسه نمایش داده می‌شود.
جی‌پریچت مردی مسن و ثروتمند است. او دو فرزند دارد دختری به نام کلر و پسری به نام میچل. جی به تازگی با زنی زیبا و جوان به نام گلوریا ازدواج کرده است و در ادامه با هم صاحب پسری به نام جو می شوند. گلوریا از ازدواج قبلی خود فرزندی به نام مانی دارد.

کلر با مردی به نام فیل دانفی ازدواج کرده و دو فرزند دختر و یک پسر دارد. فیل مشاور املاک است و کلر در ابتدای داستان خانه‌دار و سپس در شرکت پدرش شاغل می‌شود.

میچل وکیلی همجنسگراست که با پارتنرش کامرون که مربی ورزش است، زندگی می‌کند. آنها دختری را به فرزندی قبول کرده‌اند. در زمان فصل‌های ابتدایی داستان ازدواج زوج‌های همجنس هنوز در کالیفرنیا قانونی نشده است ولی در ادامه داستان وقتی این قانون اجرایی می‌شود چند قسمت از داستان به ازدواج میپل و کامرون می‌پردازد.

“این سریال بیشتر بر مشکلات خانواده ها در عصر جدید می‌پردازد ، زندگی با نژادهای مختلف ، سن های مختلف، اعتقادات مختلف و جنس های مختلف. در خانواده مدرن تضاد ها بیشتر از هر روز نمایان می‌شود و فاصله بین نسل ها بیشتر و بیشتر. همین تضادهاست که ما را به خنده وا می‌دارد. در خانواده امروزی هر کس سعی می‌کند تا خود را با شرایط خانواده تطبیق دهد ولی هر چه بیشتر تلاش می‌کند شرایط کمیک‌تری خلق می شود. به عنوان نمونه خانواده “جی” خانواده ایست که تقریبا هیچ همخوانی‌ای بین افراد آن وجود ندارد، “جی ” فردی مسن و با تجربه است، که چندان به روابط عاطفی اعتقاد ندارد، از طرفی همسر او کاملا افراط‌گرا و احساس‌گراست، پسر او، بین هویت آمریکایی و کلمبیایی گرفتار شده، و از طرفی بین نا‌پدری آمریکایی و پدری کلمبیایی. از طرفی “میتچل” و “کامرون” که هر دو مرد هستند باید از فرزندی شیرخوار مراقبت کنند که اتفاقا از نژاد آسیایی هاست، هر چه این دو مرد تلاش می‌کنند که نقش خود را برای سرپرستی از کودک تقویت کنند به مشکلات بیشتری بر می‌خورند ، از طرفی هم باید به “پچ پچ” های در گوشی مردم و مخصوصا تکه‌ها و تمسخر‌های پدر “میتچل” عادت کنند. شاید سریال می خواهد این نکته را متذکر شود که فارغ از تفاوت‌های فردی باید به جای اینکه خود را عوض کنیم خود باشیم و دیگران را هم با تمام خصوصیات فردی آنها بپذیریم.” (منبع)

سریال از ابتدا بیننده را به خود و دیالوگهای هوشمندانه و فوق العاده کمیک خود جذب می‌کند. شخصیت‌ها از همان ابتدا جای خود را در دل بینندگان باز می‌کنند و ریتم تند سریال همراه با تکنیک دوربین روی دست که حالت مستند گونه به سریال می‌دهد باعث ارتباط هر چه بیشتر با روند داستان می‌شود. موقعیت‌های سریال که با دیالوگ ها همراه می‌شوند گاهی به قدری خنده‌دار هستند که کنترل خنده با صدای بلند گاهی مشکل می‌شود. هر دقیقه سریال حاوی نکات آموزنده و مفرح و شاد است، هنگام دیدن سریال به دلیل ریتم تند آن گذشت زمان را احساس نخواهید کرد.

سریال در کنار محیط شاد و دوست‌داشتنی که برای همه اعضای خانواده فراهم می‌کند. از کشمکش‌های یک جوان آمریکایی در زمان آشکارسازی با پدرش، تقابل با خانواده‌ همسرش، سختی‌های بزرگ کردن یک کودک، ازدواج، حمایت عاطفی دو زوج همجنس از یکدیگر در لحظات سخت زندگی، پذیرش در خانواده و حمایت آنها تصویر دلنشینی برای بیننده فراهم کرده است. فصل هفتم این سریال این سریال هم اکنون از شبکه ABC در حال پخش است.

گرچه داستان تمرکزی بر همجنسگرایی ندارد ولی تصویری که افراد همجنسگرای پذیرفته شده توسط دیگر اعضای خانواده نشان می دهد، صرف نظر از تعریفات کلیشه‌ای و دگرجنسگرا‌هنجار شاید برای بسیاری از همجنسگرایان آرزو باشد.

شناسنامه‌ی سریال:

جایزه‌ها:

برنده‌ی 100 جایره و 263 مورد نامزدی دریافت جایزه

برنده‌ی جایزه بهترین سریال کمدی موزیکال:‌جوایز گلدن گلاب 2012

برنده‌ی جایزه چندین رشته در جوایز امی سال‌های 2014-2010

برنده‌ی جایزه بهترین سریال کمدی: جوایز GLAAD سالهای 2012 و 2011

برنده جایزه‌ بهترین سریال کمدی: جوایز انجمن منتقدین سرگرمی‌های گی و لزبین 2013

و دیگر جوایز

بازیگران:

Ed O'Neill اِد اونِیل: جی پریچت

Sofía Vergara سوفیا ورگارا: گلوریا

Julie Bowen جولی براون: کلر

Ty Burrell تای بورِل: فیل دانفی

Jesse Tyler Ferguson جِس تایلر فرگوسن: میچل

Eric Stonestreet اریک استون هرست: کامرون

Rico Rodriguez ریکو رودریگز: مانی

Nolan Gould نولان گولد:‌ لوک دانفی

Sarah Hyland سارا هیلند: هیلی دانفی

Ariel Winter آریل وینتر: الکس دانفی

images

نقدها و حاشیه‌ها:

در تابستان (رمضان) سال ۱۳۹۳، شبکه ۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدام به ساخت و پخش سریالی به نام هفت سنگ کرد که از دید افرادی بسیار به سریال خانواده امروزی شبیه بود. در سریال هفت سنگ شخصیت‌های همجنسگرای نسخه اصلی حذف شده بود. در این سریال بسیاری از سکانس ها و حتی دیالوگ ها دقیقا از روی خانواده ی مدرن کپی شده بود.

توجه داشته باشید که دیدگاه منتقدان لزومن در برگیرنده نظر گردانندگان QMDB نیست.

سایت نقد فارسی- ترجمه‌ی ترانه

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *